دکمه سردست،اکسسوری مردانه

شاید با شنیدن دکمه سردست به یاد استایل های خیلی رسمی در مهمانی های مجلل بیافتید، اما بهتر است بدانید که این بست های آستین کوچک و زیبا، با استایل های بسیار متنوعی تناسب دارند.
دوست دارید از این اکسسوری جواهر مانند زیبا و کاربردی استفاده کرده و استایل خود را متفاوت تر کنید؟ پس با ما همراه شده و با انواع دکمه سردست و نحوه بستن و استفاده از آن آشنا شوید.

دکمه سردست چیست؟

دکمه سردست
دکمه سردست

دکمه سردست یک اکسسوری مردانه است که برای بستن سر آستین برخی پیراهن ها مورد استفاده قرار می گیرد. دکمه سردست جایگزینی برای دکمه های معمولی است که به سرآستین پیراهن دوخته می شوند.
اگر می خواهید این دو را به راحتی تفکیک کنید، باید بدانید که اگر دکمه به آستین دوخته شود، دکمه معمولی بوده و اگر قابل جدا شدن باشد، دکمه سردست است.

دکمه سردست هم مانند دکمه معمولی دارای اندازه، شکل، استایل و جنس های گوناگون است، اما نسبت به دکمه معمولی تمایز بیشتری ایجاد کرده و آیتمی تزئینی تر محسوب می شود.
گرچه اکثر ما دکمه سردست را با استایل های رسمی مرتبط می دانیم، اما در حقیقت می توان آن را با انواع استایل ها ست کرد.

ساختار دکمه سردست

دکمه سردست
دکمه سردست

دکمه سردست از سوراخ های سرآستین پیراهن عبور کرده و با نگه داشتن دو طرف سرآستین در کنار هم (با بکارگیری قفل یا اجزای برجسته خود)، آستین را می بندد.
اغلب دکمه های سردست یک سر بزرگ و حجیم دارند که دارای ظاهری تزئین شده و زیبا است. همچنین یک پایه، طرف بزرگ را به انتهای آن متصل می کند.
در حقیقت این پایه است که از سوراخ های سرآستین عبور می کند. در انتهای دکمه سردست نیز معمولا یک قسمت متحرک (قفل) وجود دارد که با باز کردن آن، دکمه سردست در جای خود ثابت می شود.

در هنگام عبور دادن دکمه سردست باید قسمت متحرک را جمع کنید تا در راستای پایه قرار گرفته و به راحتی از داخل سوراخ ها عبور کرده و از طرف مقابل بیرون بیاید.
وقتی قسمت متحرک از تمام سوراخ ها عبور کرد، آن را باز می کنید (قفل می کنید) تا از برگشتن و بیرون آمدن جلوگیری شود. این کار باعث می شود تا دکمه سردست در جای خود ثابت شده و قسمت زیبا و تزئین شده آن، سوراخ های سرآستین را بپوشاند.

انواع دکمه سردست

دکمه سردست دارای اشکال و ساختارهای بسیار متنوعی است. از مدل هایی با قفل لولایی گرفته تا آنهایی که ساختاری ثابت و … دارند. در زیر با برخی از رایج ترین مدل های دکمه سردست آشنا شوید.

مدل Whale Back

Whale Back

مدل Whale Back

دارای سری صاف و پایه ای مستقیم بوده و قسمت انتهایی آن لولایی شکل است که در هنگام جمع شدن، به طور کامل روی پایه می خوابد.
این مدل بسیار ساده بوده و بزرگ بودن قسمت سر و قفل آن باعث می شود تا به راحتی قابل استفاده باشد. در حقیقت، این مدل از سایر مدل ها بسیار رایج تر است.

مدل Bullet Back

Bullet Back

مدل Bullet Back

این مدل نیز ساختاری مشابه با مدل قبل دارد، با این تفاوت که پایه آن به شکل یک قاب توخالی بوده و قسمت پایین (قفل) آن، یک قطعه سیلندر شکل باریک است که در قسمت توخالی پایه می چرخد.
برای قفل کردن این مدل، باید قطعه سیلندر شکل را در داخل پایه بچرخانید تا به صورت عمود به پایه قرار بگیرد.

مدل Stud/Button Style (دکمه ای)

Stud Cufflink

مدل Stud/Button Style (دکمه ای)

این مدل دارای ساختار لولایی نبوده و یک سر بزرگ، یک پایه و یک سر کوچک در قسمت انتهایی دارد. برای بستن این مدل دکمه سردست، باید سر کوچک آن را کمی کج کنید، از داخل سوراخ های سرآستین رد نمایید، و دوباره آن را صاف کنید تا در جای خود محکم بایستد. وقتی این دکمه سردست به درستی در جای خود قرار بگیرد، محکم می شود. نبود قطعات متحرک در این مدل باعث می شود تا عمر طولانی داشته باشد.

مدل Chain Link (زنجیری)

Chain Link Cufflink

مدل Chain Link (زنجیری)

این مدل دارای دو سر معمولا یکسان است که از طریق یک زنجیر کوتاه و محکم به هم متصل شده اند. این مدل دکمه سردست، نسبت به مدل های دیگر، آستین را کمی شل تر می بندد.
دو طرف آن نیز زیبا و تزئینی بوده و سوراخ های سرآستین را می پوشاند.

مدل Ball Return

Ball Return Cufflink

مدل Ball Return

دارای یک پایه خمیده و یک قسمت توپی شکل سنگین در انتها است. این مدل نسبت به مدل های لولایی شل تر و نسبت به مدل زنجیری سفت تر است.
اگر این مدل، از فلزات ارزشمند ساخته شود، نسبت به مدل های دیگر گران تر خواهد بود، زیرا ساختن قسمت کروی سنگین انتهای آن مستلزم بکارگیری مقدار بیشتری از فلزات است.

مدل Lucking Dual-Action (دو قفل)

Locking Dual Action Cufflink

مدل Lucking Dual-Action (دو قفل)

این مدل دارای ساختاری لولایی، مشابه با قفل فلزی بند ساعت است. در این مدل، کل قسمت پایه نقش لولا را بازی می کند. دکمه سردست باز می شود، قسمت کوچکتر از داخل سوراخ های سرآستین عبور داده می شود، و سپس دکمه سردست بسته می شود تا دو طرف سرآستین را گرفته و آن را ببندد.
این مدل بسیار جدید و مدرن بوده و علاوه بر راحت بودن بستن آن، سرآستین را نیز بسیار سفت می بنند.

مدل Knot (گره ای)

Knot Cufflink

مدل Knot (گره ای)

این مدل، مشابه مدل زنجیری بوده و دارای دو سر است که از طریق یک بند کوتاه و انعطاف پذیر (معمولا از جنس ابریشم) به هم متصل شده و دو سر آن نیز به شکل گره های تزئینی هستند. شکل گره مانند این مدل دکمه سردست به آن استایل کژوال می دهد، مخصوصا اگر رنگ آن نیز شاد و جذاب باشد.

مدل Fabric (پارچه ای)

Fabric Cufflink
Fabric Cufflink

ساختار بسته شدن این مدل می تواند هر یک از مدل های بالا باشد، با این تفاوت که قسمت سر آن با استفاده از پارچه تزئین می گردد. دکمه سردست پارچه ای نیز در دسته استایل های کژوال قرار می گیرد.

نحوه بستن دکمه سردست

دکمه سردست را می توان بر روی سرآستین های تک لایه (مشابه سرآستین های معمولی با یک سوراخ در هر طرف) و یا سرآستین های دو لایه (فرانسوی) استفاده نمود.
سرآستین فرانسوی در هر طرف دارای دو سوراخ است که باید آن را تا کرده و دو سوراخ را روی هم تنظیم نمود.

برای بستن دکمه سردست می بایست سوراخ های سرآستین را روی هم تنظیم نمایید، قفل یا قسمت لولایی دکمه سردست را (در صورت وجود) روی پایه آن جمع کنید، پایه را از داخل تمام سوراخ ها رد نمایید، و در نهایت قسمت لولایی را باز کنید تا پشت آخرین سوراخ گیر کند.

در پایان کار، گوشه های سرآستین باید به شکل مرتب روی هم قرار گرفته و در یک راستا باشند. هر دو طرف سرآستین هم باید از قسمت داخلی بر هم مماس شده و لبه های آن ها رو به بیرون قرار گیرند و دیده شوند.

البته اگر دو طرف سرآستین ها را مماس نکرده و آن ها را روی هم قرار دهید هم مشکلی ندارد. در این حالت، یک سمت سرآستین بر روی دیگری قرار گرفته و تنها لبه همان طرف دیده می شود.

در صورت روی هم قرار دادن دو طرف سرآستین، استایل شما اداری تر شده و در صورت مماس کردن آن ها، استایل تان رسمی تر و خاص تر می شود. گرچه هیچ کدام از این دو استایل مشکلی ندارند، اما مماس کردن سرآستین ها، با ماهیت رسمی و شیک دکمه سردست تناسب بیشتری دارد.

جنس دکمه سردست

دکمه سردست را می توان تقریبا از هر چیزی تولید کرده و آن را با هر چیزی، از سنگ های گران بها گرفته تا پارچه معمولی، تزئین نمود.
البته مدل های ساخته شده از طلا، نقره و پلاتین، نیازی به تزئینات اضافه نداشته و ارزش و زیبایی آن ها، به متریال اصلی سخت شان مربوط می شود. علاوه بر فلزات بالا، مواد دیگری نیز برای ساخت دکمه سردست مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهد شد:

فیبر کربن

دکمه سردست فیبر کربن
دکمه سردست فیبر کربن

یک متریال مدرن و محکم که دارای درخششی زیبا و نقره گون بوده و می توان آن را در فرایند تولید، رنگ کرد. استفاده از فیبر کربن بر روی دکمه سردست های فلزی بسیار مرسوم و محبوب بوده و ظاهری مدرن به آن ها می دهد.

کریستال

دکمه سردست کریستال
دکمه سردست کریستال

یک متریال شکل پذیر و مرسوم برای تولید دکمه سردست های براق که می تواند آن را در هر سایز، رنگ و شکلی مورد استفاده قرار داد.

لعاب

دکمه سردست لعاب
دکمه سردست لعاب

یک ماده پرکاربرد و براق که از پودر شیشه مذاب تهیه شده و می توان آن را به صورت رنگی یا مشکی به دکمه سردست های فلزی اضافه نمود. این ماده یک لایه براق و صاف ایجاد کرده و طول عمر خوبی هم دارد، مگر آنکه به چیزی گیر کرده و کنده شود.

شیشه

دکمه سردست شیشه
دکمه سردست شیشه

شیشه بسیار شکل پذیر و ارزان بوده و رنگ بندی بالایی دارد. شیشه های رنگی دارای استایلی کژوال هستند، که البته این موضوع به مدل طراحی آن نیز بستگی دارد.

گان متال

دکمه سردست گان متال
دکمه سردست گان متال

گان متال آلیاژی از مس، روی و قلع است که دارای ظاهری تیره و براق می باشد. دکمه سردست های تولید شده با گان متال دارای ظاهری مردانه و مدرن هستند.

مروارید طبیعی

دکمه سردست مروارید
دکمه سردست مروارید

از مروارید طبیعی برای تولید دکمه پیراهن های بسیار مرغوب استفاده می شود. بنابراین، دکمه سردست های تولید شده با مروارید نیز دارای ظاهری شبیه به همین دکمه ها هستند. این متریال معمولا برای استایل های رسمی کاربرد دارد.

اونیکس (سنگ باباغوری)

دکمه سردست اونیکس
دکمه سردست اونیکس

سنگی طبیعی به شکل کریستال که در رنگ های گوناگون، از جمله سفید، صورتی، آبی و مشکی، موجود است. اونیکس مشکی معمولا برای تولید دکمه سردست های رسمی مورد استفاده قرار می گیرد.

سنگ های قیمتی

دکمه سردست سنگ قیمتی
دکمه سردست سنگ قیمتی

تمام سنگ های قیمتی، از الماس گرفته تا زمرد، سیترین، یاقوت و اوپال در ساخت دکمه سردست کاربرد دارند. مسلما قیمت مدل های تولید شده با این سنگ ها بالا است و با توجه به تنوع سنگ ها، استایل های گوناگونی را پوشش می دهد.

رزگلد

دکمه سردست رز گلد
دکمه سردست رز گلد

آلیاژی از طلا و مس که دارای رنگی مایل به صورتی است.

ابریشم

دکمه سردست ابریشم
دکمه سردست ابریشم

معمولا در ساخت دکمه سردست مدل گره ای کاربرد داشته و نسبت به مدل های فلزی، رسمیت پایین تری دارد.

استیل ضد زنگ

دکمه سردست استیل

یک متریال ساده، مقاوم و کاربردی که بیشتر برای استایل های کژوال و اداری کاربرد دارد.

نقره استرلینگ

دکمه سردست نقره
دکمه سردست نقره

براق و منعکس کننده نور بوده و براقیت بیشتری نسبت به استیل ضد زنگ دارد.

تیتانیوم

دکمه سردست تیتانیوم
دکمه سردست تیتانیوم

ماده ای بسیار قوی و مقاوم که رنگی خاکستری با براقیت کم دارد. از آن جا که این ماده دارای مقاومت بسیار بالایی است، از آن برای ساخت دکمه سردست های حکاکی شده استفاده می شود. زیرا حکاکی روی متریال های دیگر ممکن است به مرور زمان و در اثر برخورد با اجسام سخت، معیوب شود.

چه زمانی از دکمه سردست استفاده کنیم؟

مهمترین کاربرد دکمه سردست این است که جایگزینی رسمی و زیبا برای دکمه های معمولی می باشد. اگر قرار است کت و شلوار بپوشید، بهتر است استایل خود را با یک دکمه سردست زیبا تکمیل نمایید.
البته، استفاده از این اکسسوری با کت و شلوار، تنها بخشی از کاربرد آن است. انواع مختلفی از پیراهن مردانه، از پیراهن های سفید اداری گرفته تا پیراهن های طرح دار کژوال، دارای سرآستین فرانسوی دو لایه یا سرآستین تک لایه مناسب برای دکمه سردست می باشند.
به علاوه، خیاط ها می توانند با جدا کردن دکمه های سرآستین پیراهن های معمولی و جایگزین کردن آن ها با جا دکمه، قابلیت استفاده از دکمه سردست را برای تقریبا تمام پیراهن ها فراهم کنند.

این بدان معناست که شما می توانید، در صورت تمایل، با تمام پیراهن های فعلی خود، از پیراهن سفید مخصوص کت و شلوار گرفته تا پیراهن طرح دار کژوال تان، دکمه سردست استفاده کنید. بله این کار مرسوم است، و ترکیب استایل های رسمی و سنگین با استایل های معمولی روزمره هر روز طرفداران بیشتری پیدا می کند.

سخن آخر

برای جمع بندی، گرچه استفاده از دکمه سردست با پیراهن و استایل رسمی مقبولیت بیشتری دارد، اما مدل های کژوال را می توان با پیراهن های کژوال و استایل های روزمره استفاده نمود و ظاهر جذاب و متفاوتی پیدا کرد.

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *