صنعت مد و حمایت از حیوانات

در سال‌های گذشته حمایت از حیوانات برای بسیاری از فعالان صنعت مد، دغدغه مهمی شده است. بسیاری از برند‌های مطرح دنیا این روز‌ها دیگر از چرم طبیعی در تولید محصولاتشان استفاده نمی‌کنند و چرم گیاهی را جایگزین این مواد کرده‌اند.

گوچی، پیشگام حمایت از حیوانات

سال گذشته خانه مد ایتالیایی گوچی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۸ در حمایت از حیوانات، دیگر در هیچ یک از محصولات خود از خز طبیعی استفاده نخواهد کرد. صاحبان این برند زمان اعلام این خبر معتقد بودند که با این تصمیم، تاثیر مهم و بزرگی بر صنعت مد خواهند گذاشت.

پیش بینی گوچی درست از آب درآمد و در ماه‌های اولیه سال ۲۰۱۸، دوناتلا ورساچه صاحب برند لوکس ورساچه اعلام کرد که این برند دیگر از خز طبیعی در محصولاتش استفاده نخواهد کرد، خانم ورساچه گفته است: “نمی‌خواهم با کشتن حیوانات مد بسازم”.

صنعت مد در حمایت از حیوانات

حالا به نظر می‌رسد با وجود واکنش‌های منفی دنیای تجاری مد به این مسائل، داستان حمایت صنعت مد از حیوانات روز به روز شدت پیدا می‌کند و ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد. اخیرا موسسه حمایت از حیوانات پتا، تحقیقاتی در مورد استفاده بی‌رویه از پشم بز‌های آفریقای جنوبی برای تولید موهر انجام داده و براساس نتایج این بررسی‌ها برند‌های فست فشنی همچون زارا، اچ اند ام، تاپ شاپ و گپ متعهد شده‌اند که در محصولاتشان از موهر استفاده نکنند.

مطمئنا پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید، بازیافت و تجزیه الیاف مصنوعی دوستدار طبیعت در حمایت صنعت مد از حیوانات و جلوگیری از استفاده بی رویه از پوست، پر و پشم این موجودات بی دفاع بی تاثیر نخواهد بود و با این اتفاقات می‌توان به روند جدید صنعت مد خوشبین و امیدوار بود.

چه شد که دنیای مد به فکر حیوانات افتاد

چه شد که دنیای مد به فکر حیوانات افتاد

هنوز زمان زیادی از دورانی نگذشته است که تصور همه به خصوص برندهای لوکس مطرح از لاکچری بودن استفاده از پوست حیوانات در پوشاک و اکسسوری ها بود.
اما در سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ برندهای لوکس مطرحی مثل گوچی، بربری، مایکل کورس، ورساچه و تام فورد استفاده و فروش پوست و خز طبیعی حیوانات را در برندهای خود ممنوع کردند. این در حالی بود که بسیاری از مجلات، فروشگاه و همچنین فعالان دنیای مد و فشن به طور همزمان با تحریم خز و پوست حیوانات، حمایت خود را از این حرکت نشان دادند.
جالب است بدانید خیلی از این برندها برای راه اندازی بخش پوست و خز خود ده ها سال تلاش کرده بودند ولی برای حمایت از حقوق حیوانات و منع حیوان آزاری دست به این کار زدند.

از سال ۲۰۱۴ که فشن شوی برند فندی (Fendi) معنی واقعی خز حیوانات را به همگان نشان داد تا حرکت سال ۲۰۱۷ که گوچی زمان زیادی نگذشته است؛ حرکتی که حامیان حقوق حیوانات آن را «دگرگونی عظیم صنعت مد» نامیدند: برند ایتالیایی گوچی زیر نظر الکساندر میشله (Alessandro Michele) خرید، فروش و استفاده از خز و پوست طبیعی حیوانات را در محصولات خود ممنوع کرد. این حرکتی بود که برند گوچی شروع کننده آن بود ولی توسط برندها و سایر فعالان دنیای فشن ادامه یافت.
از همان زمان بود که خز مصنوعی مانند پوست مصنوعی راه خود را به دنیای فشن باز کرد؛ خزهای مصنوعی که به طرز باور نکردنی شبیه به خز طبیعی است با این تفاوت بزرگ که هیچ حیوانی به خاطر آن ها کشته نمی شود. جالب است بدانی این خزهای مصنوعی زیبا و رنگارنگ اساس گیاهی دارند و علاوه بر این که از حیوان آزاری جلوگیری می کنند بلکه به محیط زیست هم آسیبی نمی رسانند.

آمار فروش خز مصنوعی

نکته قابل توجه دیگر این است که بر اساس آمارهایی که eBay منتشر کرده است خزهای مصنوعی باعث بالا رفتن فروش برندها شده اند. برای مثال از ماه اکتبر تا سپتامبر فروش کت های خز مصنوعی خرسی که ترند امسال هستند و بسیاری از سلبریتی ها و ستارگان هم آن ها می پسندند، چهار برابر شده است. همچنین این سایت اعلام کرده که از ماه جولای تا سپتامبر بیش از ۵۰ هزار کت از این مدل در eBay به فروش رفته است یعنی ۱۰۵ درصد رشد فروش در تنها چند ماه.

دنیای فشن با استفاده از خز و پوست طبیعی حیوانات کم کم داشت به عامل اصلی انقراض برخی گونه های حیوانی تبدیل می شد؛ نکته ای که سازمان های حمایت از حیوانات سال ها سعی می کردند جهان را متوجه آن کنند ولی با این حال هنوز هم استفاده از پوست و خز طبیعی هنوز به طور کامل متوقف نشده است چرا که مردم برخی از کشورها مانند چین هنوز هم خواهان محصولات به اصطلاح لوکسی هستند که پوست یا خز واقعی حیوانات در آن ها به کار رفته باشد.
همچنین برندهایی مانند برند کانادایی Goose هنوز لباس های ۹۰۰ دلاری خود را تولید می کند که از خز طبیعی کایوت (نوعی گرگ صحرایی) تهیه می شوند.

مرتبط بخوانید: برند پرادا

درباره ی

مطلب پیشنهادی

چند مدل لباس و اکسسوری از رنگ سال ۲۰۲۰- ۹۹

هاتیک: چیزی به عید نوروز نمانده است. در این مقاله می خواهیم به چند مورد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *